Hemtjänst i Nynäshamn

Här kan du läsa mer om våra värdegarantier samt hur vi jobbar inom Malins hemtjänst.

Värdegarantier för hemtjänsten i Nynäshamn

Brukaren ska erbjudas en kontaktman inom en vecka efter påbörjade insatser. Vid ändrade tider eller förändringar meddelar alltid personalen, personalen bär namnskyltar och tjänstelegetimation. Brukare ska bemötas på ett positivt och respektfullt sätt i alla situationer. Vid nyrekrytering anställs bara personal med formell utbildning och samtlig personal valideras mot yrkeskrav inom äldreomsorgen. Från brukares ansökan om insatser inom äldreomsorgen tills den enskilde får ett beslut tar det högst en månad.

Personer som har stöd av insatser måndag- fredag dagtid ska möta högst 4 olika personer på en vecka. Personer som har stöd av hemtjänsten med insatser måndag- söndag dag/kväll ska möta högst 8 olika personer på en vecka. Personer som har stöd av hemtjänsten med insatser måndag- söndag dag/kväll/natt med dubbelbemanning möta högst 12 olika personer på en vecka.

Kontaktmannaskap - kontinuitet

Vi på Malins hemtjänst stävar efter den ultimata kontinuiteten i verksamheten för brukarna därför är vårt främsta mål att varje brukare har samma personal måndag till fredag dagtid samt kvällar och helger. Detta gör vi för att skapa större kontinuitet och trygghet i våra omsorgs- och serviceinsatser. Kontaktman väljs utifrån brukarens behov och önskemål. Här tar vi t ex hänsyn till språk, kultur, sociala behov och behov av omvårdnadsinsatser.

Syftet med detta är att skapa sammanhang, kontinuitet, trygghet, förtroende med brukaren.

Du som kontaktman ska:

  • samordna
  • planering – stötta koordinatorn
  • utföra insatsen
  • delta i uppföljningen
  • informera och etablera professionell kontakt med brukaren och närstående.

Du kommer med andra ord att ha helhetsansvaret. Tanken med kontaktmannaskapet är att brukaren och dennes anhöriga ska känna en större trygghet.

För brukaren och anhöriga

Brukaren och dennes anhöriga ska bli informerade om vem som är kontaktman och dennes kontaktuppgifter så att denne lätt kan nås vid frågor. Lämplig ersättare för kontaktman ska utses i samband med att ordinarie kontaktman utses. Brukaren och dennes anhöriga ska även få information om att det är möjligt att byta kontaktman om detta behövs. Det är viktigt att personkemin stämmer.

Så går det till

Upprättande av hemtjänst

Innan vi kan hjälpa dig att upprätta hemtjänst så behöver vissa punkter vara klara, bl.a underlag till genomförandeplan, brukarens önskemål, beslut från kommunen samt kommunens vårdplan.

1.

Välkomstsamtal

Lorem ipsum dolor sit amet of, cotns ctetur all of the adip scing sed do eiusmod dunt.

2.

Genomförandeplan

Kommunen

Lorem ipsum dolor sit amet of, cotns ctetur all of the adip scing sed do eiusmod dunt.

3.

Planering

Lorem ipsum dolor sit amet of, cotns ctetur all of the adip scing sed do eiusmod dunt.

4.

Riskbedömning

Handlingsplan

Lorem ipsum dolor sit amet of, cotns ctetur all of the adip scing sed do eiusmod dunt.

5.

Utförande av hemtjänst

Lorem ipsum dolor sit amet of, cotns ctetur all of the adip scing sed do eiusmod dunt.

Så går det till

Upprättande av hemtjänst

Innan vi kan hjälpa dig att upprätta hemtjänst så behöver vissa punkter vara klara, bl.a underlag till genomförandeplan, brukarens önskemål, beslut från kommunen samt kommunens vårdplan.

1.

Välkomstsamtal

2.

Genomförandeplan

Kommunen

3.

Planering

4.

Riskbedömning

Handlingsplan

5.

Utförande av hemtjänst